برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
مهمان عزیز خوش آمدید

روش های نگهداری درست از چای ساز و کتری و راهکار های ساده برای رسوب زدایی

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش توسط

سماورو چایی ساز ها یکی از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین وسایل هر آشپزخانه ای هستند اما تا حالا به نحوه استفاده خود  یا تمیز کردن آنها توجه داشته اید ؟ خیلی از افرادی که زیاد از چای ساز یا سماور استفاده میکنند از این گله دارند که بعد از استفاده مکرر، دستگاه زیبایی خود را از دست میدهد یا داخل آن به شدت رسوب جمع میشود ما در اینجا قصد داریم نکات ریزی را به شما یاداوری کنیم تا علاوه بر این که کتری یا چای ساز شما همیشه مثل روز اولش باشد بلکه داخل آن خالی از هر گونه رسوب و جرم بوده تا شما عزیزان طعم واقعی یک نوشیدنی گرم را حس کنید . با مجله وایت کالا همراه باشید

روش های نگهداری درست از چای ساز و کتری :

چای ساز ها و کتری های برقی یا  کتری قوری های  رو گازی انواع مختلفی دارند هدف ما کمک به شماست تا با این مطالب از هر محصولی که در منزل دارید بهترین استفاده را بکنید.


نحوه استفاده صحیح :  بعد از اینکه چای ساز مورد نظرتان را خریداری کردید، لازم است که مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. مکان مناسب برای چای ساز، مکانی است به دور از اجاق گاز و سینک ظرفشویی. اگر چای ساز در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار بگیرد، احتمال برخورد آب با چای ساز بسیار زیاد خواهد بود، که باعث لکه‌ای شدن بدنه کتری و قوری شده و همچنین احتمال آسیب رساندن به صفحه نیز وجود دارد. در برخی موارد که کنترل پنل چای ساز لمسی بوده، امکان دارد بر اثر پاشیدن آب این صفحه لمسی با مشکل مواجه شود. همچنین نزدیکی چای ساز به اجاق گاز هم با مشکلات خاصی همراه است، از کثیف شدن دستگاه بر اثر روغن و بخار گرفته تا خرابی دستگاه بر اثر درجه حرارت بالای اجاق گاز ، پس حتما به دنبال یک  جای مناسب باشید . 

. برخی چای سازها دارای سیستم هشدار خالی بودن کتری هستند؛ اما برخی دیگر از چنین سیستمی بی بهره‌اند. در واقع این سیستم امنیتی زمانی که دستگاه خالی از آب باشد، جریان برق را قطع خواهد کرد و از سوخته شدن کتری جلوگیری خواهد کرد. اگر چای ساز شما این قابلیت را دارد چه بهتر، ولی اگر فاقد این سیستم بود لازم است که حواستان بیشتر جمع باشد و مراقب میزان آب داخل کتری باشید، که خالی نباشد. گفتنی است که نشانگر میزان آب به راحتی شما را از حجم آب مطلع می‌سازد پس پس وقتی چای ساز را تهیه کردید حتما از ویژگی های آن اطلاع پیدا کنید.

اگر میخواهید چای ساز شما هر دو این ویژگی ها را داشته باشد ما به شما چای ساز فلر مدل (Ts 070) 

 را پیشنهاد میکنیم تا علاوه بر داشتن سیستم قطع خودکار در حالت کتری خشک با شیشه ای بودن بدنه آن میزان آب درون کتری را هم مشاهده کنید .

مــدل های پیشـنهادی

-fakir-darky-vacuum-cleaner-%D8%AC%D8%A7

چای ساز کرکماز مدل A331-02
خرید از وایت کالا

چای ساز بلزا مدل 21104
خرید از وایت کالا

%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D8%A7%D8

چای ساز بوش مدل TTA2201
خرید از وایت کالا

%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9

چای ساز آیکو مدل AK171TM
خرید از وایت کالا

یکی از نکات مهمی که در حین استفاده از چای ساز باید به آن دقت نمایید، نزدیکی به پریز برق می‌باشد. معمولاً اکثر چای سازها دارای سیمی به طول 1 متر هستند، پس نزدیکی به پریز برق برای استفاده صحیح از چای ساز بسیار اهمیت دارد، در صورت کشیدن سیم، احتمال پارگی سیم و اتصالات برق نیز وجود دارد. لازم است این نکته را هم در نظر بگیرید که بعد از خاموش کردن چای ساز از پیچاندن سیم دور آن جلوگیری کنید.

یک نکته بسیار مهم دیگر  که امکان دارد به علت فضاهای کوچک آشپز خانه رخ دهد این است که از پایه چای ساز به عنوان مکانی برای نگهداری لوازم دیگر استفاده کنید. دقت داشته باشید که پایه یا صفحه از جنس شیشه و یا پلاستیک است و احتمال دارد بر اثر گذاشتن موارد سنگین، صفحه شکسته و یا خط و خراش زیاد بردارد. بنابراین این صفحه تنها مکان نگهداری کتری و قوری است. اگر می‌خواهید چای ساز شما طول عمر بیشتری داشته باشد، لازم است از دستگاه بصورت صحیح استفاده نمایید

panasonic-mc-cj911-vacuum-cleaner-%D8%AC

مــدل های پیشـنهادی

aeg-ultrasilencer-vx8-1-cb-p-vacum-clean

چای ساز بیم مدل TM2801
خرید از وایت کالا

%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9

سماور برقی کالوات مدل HA110
خرید از وایت کالا

%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A8%D8%B1%D9%

چای ساز تفال مدل BJ201
خرید از وایت کالا

-feller-vc-209-vacuum-cleaner-%D8%AC%D8%

چای ساز کرکماز مدل Caytema کد A331
خرید از وایت کالا

یکی از مشکلاتی که امکان دارد طعم و رنگ چایی را دستخوش تغییر کند، لایه‌ای چربی از موادد معدنی آب است. برای اینکه از شر این لایه چربی خلاص شوید، میتوانید از آب تصفیه شده استفاده کنید در نهایت سعی کنید قوری و صافی را بعد از هر بار استفاده بصورت صحیح با آب سرد و مایع ظرفشویی بشویید.

یک اشتباه رایج درباره استفاده از چای ساز که ممکن است به آن توجه نشود این است که کتری این دستگاه ها فقط برای جوشاندن آب طراحی شده اند از آن ها برای جوشاند شیر یا مواد دیگر استفاده نکنید تا طول عمر دستگاه شما حفظ شود .‎به هنگام پر کردن کتری چای ساز، سعی کنید زیر کتری خیس نشود، چرا که مهمترین قطعه چای ساز در زیر کتری قرار دارد و در صورت خیس شدن احتمال سوختگی و شوک الکتریکی وجود دارد. این قطعه همان رسانای دستگاه است و کارآیی آن گرم کردن و به جوش رساندن آب داخل کتری است پس با دقت بیشتری کتری را پر کنید

تمام مواردی که گفته شد از نکات ریزی بودند که شاید خیلی از افراد به راحتی از کنار آنها عبور میکنند اما رعایت همه آنها باعث میشود دستگاه شما همیشه سالم باقی بماند و طول عمر بالاتری داشته باشد

راهکارهای ساده برای رسوب زدایی چای ساز و کتری :

سماور و کتری ها  جزء آن دسته از وسایل پر استفاده در آشپزخانه هستند. رسوباتی که در سماور، انواع کتری و چای ساز جمع می‌شوند همیشه دردسر ساز هستند. این رسوبات باعث پایین آمدن کیفیت آب در حال جوش می‌شوند و آب را کدر می‌کنند و سبب بد رنگ شدن چای و نوشیدنی‌های بر پایه‌ی آب می‌شوند و طعم نامطلوبی به نوشیدنی می دهند  و ظاهر نامناسبی در سماور، کتری و چای ساز شما ایجاد می کند. علت تشکیل این رسوبات هم مشخص است و مربوط به آبی است که استفاده می‌کنیم، کربنات کلسیم (آهک) یک ترکیب طبیعی می‌باشد که به راحتی در آب حل می‌شود. در هنگام جوشاندن آب، کربنات کلسیم از آب جدا شده باعث ایجاد رسوب یا جرم می‌شود و پس از جوشیدن و تکرار این عمل در بلند مدت لایه‌ای ضخیم از رسوبات تشکیل می‌شود. در این جا میخواهیم راه کار های ساده ای را به شما معرفی کنیم تا با هر آنچه در خانه دارید و بدون دردسر این رسوبات را از کتری خود جدا کنید .

با راهکار های ساده و بدون استفاده از مواد شیمیایی رسوبات را از دستگاه خود جدا کنید

سوبات ضخیم کتری مانند یک عایق عمل می‌کنند و باید انرژی بیشتری صرف جوش آوردن آب شود پس در رسوب زدایی کتری خود کوشا باشید تا در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید و آب را با سرعت بیشتری به جوش بیاورید

رسوبات دیواره درونی کتری را دچار خوردگی میکند و اگر این دیواره از لایه محافظی مانند لعاب تشکیل شده باشد، با وجود رسوب کاملا از بین خواهد رفت.

ترکیب آب و سرکه سفید

اولین و راحت‌ترین راه برای از بین بردن جرم‌های سماور و کتری، استفاده از محلول سرکه سفید و آب است. مقداری سرکه سفید و آب را با نسبت مساوی و یا دو به یک با یکدیگر مخلوط کنید و در سماور، کتری یا چای ساز بریزید و فرصت بدهید آب به جوش آید بر اساس ضخامت رسوب بین ۱۰-۳۰ دقیقه بعد از به جوش آمدن صبر کنید تا عمل جوشیدن آب ادامه پیدا کند. بهتر است حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سرکه و آب در حال جوش در ظرف بماند، حتما از نتیجه کار شگفت زده می‌شوید، مشاهده می‌کنید رسوبات سماور، کتری یا چای ساز جدا شده و به راحتی و با اسکاچ نرم بدون سختی شسته می‌شوند. برای اینکه احیانا ظرف بوی سرکه ندهد می‌توانید ظرف را از آب پر کنید و بگذارید آب بجوشد سپس آب را از درون ظرف خالی کنید و آب کشی کنید. البته این روش به خاطر بوی تند سرکه ممکن است برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد؛ که با انجام این کار مشکل برطرف خواهد شد.

سرکه سفید

 از سرکه سفید می‌توانید به طور خالص استفاده کنید در این روش شب قبل از خواب، در کتری به اندازه ظرفیتش سرکه سفید بریزید و آن را تا صبح کنار بگذارید. صبح سرکه را از کتری به ظرف خود برگردانید، زیرا این سرکه را می‌توانید چندین بار برای تمیز کردن کتری استفاده کنید (این سرکه دیگر مناسب برای خوردن نیست). پس از خالی کردن کتری آن را ۲ -۳ بار با آب سرد پر و خالی کنید. این عمل سرکه را کاملا می‌شوید و کتری آماده برای استفاده می‌باشد. این عمل تمیز کردن کتری را هر ۱ یا ۲ هفته تکرار کنید تا کتری هرگز رسوب نبندد

بدون نیاز به سابیدن، کتری و سرویس‌های استیل را به‌راحتی با جوش‌شیرین تمیز نمایید و بدون ایجاد خش، باعث برق‌ و درخشش ظروف شوید.

VC3320NNT-zoom_01.jpgجوش شیرین و آب

 روش ساده بعدی استفاده از محلول جوش شیرین و آب است. مقداری جوش شیرین را به همراه آب داخل  سماور، کتری یا چای ساز بریزید و اجازه بدهید تا مدتی بجوشد. البته این روش نیاز به تکرار دارد تا در نهایت به نتیجه دلخواهتان برسید .

41Z0z2Yn9wL-_SX425_.jpgلیمو ترش و آب

استفاده از لیمو ترش و آب ترکیب دیگری است که به رسوب زدایی کمک میکند. به این ترتیب که ۵۰ میلی لیتر آب لیمو به همراه دو پیمانه کوچک یا فنجان آب را ترکیب کنید یا اینکه از برش‌های لیمو استفاده کنید. سپس اجازه دهید برای مدتی این ترکیب به همان صورت داخل آن ظرف بجوشد. مدت زمان بستگی به حجم ، جرم و البته نوع ظرف شما دارد. البته این روش برای برق انداختن و از بین بردن لایه‌ای نازکی از جرم است و شاید برای جرم ضخیم پاسخگو نباشد اما با تکرار مکرر میتوانید به کم شدن رسوبات کمک کند

432200493801_1.jpgاستفاده از پوست سیب زمینی و زاج سفید

 روش دیگری که می‌توانید از آن برای رسوب زدایی سماور، انواع کتری و چای ساز استفاده کنید استفاده از ۲-۳ عدد سیب زمینی رنده شده و یک تکه زاج سفید است. به این ترتیب که بسته به حجم ظرف دو یا سه تا سیب زمینی رنده کنید و به مدت نیم ساعت آن را با آب بجوشانید. بعد از نیم ساعت یک تکه زاج سفید کوبیده هم به آن اضافه کنید و اجازه بدهید نیم ساعت دیگر هم بجوشد. سپس آبکشی کنید و بگذارید با آب تازه بجوشد

راهکار زیر را با احتیاط بیشتری انجام دهید  

در روش دیگر که برای جرم‌های نسبتا تازه و لایه‌های نازک آهکی کاربرد دارد این است که  می‌توانید کتری را بدون آب بر روی حرارت بگذارید و پس از مدتی آب سرد و یخ داخل آن بریزید تا جرم‌ها ترک برداشته و از جدار کتری کنده شوند، در این روش مراقب حرارت دادن کتری بدون آب باشید، زیرا می‌تواند موجب از بین رفتن لحیم داخل آن گردد و دردسر ساز شود .

اگر ضخامت و حجم رسوب‌ها زیاد نیست، وکتری مورد نظر شما کوچک است و امکان گذاشتن آن در جایخی یخچال وجود دارد می‌توانید از این روش استفاده کنید. به این ترتیب که کتری یا سماور را از آب پر کنید و به مدت نصف روز در جایخی قرار دهید سپس آن را خارج کنید و بشویید، رسوبات حین شستشو جدا می‌شوند. (این روش برای کتری برقی توصیه نمی‌شود)

راهکار دیگر استفاده از پوست هندوانه است. برای این کار کافیست پوست هندوانه‌ای که میل کرده اید را خرد کرده و درون سماور، انواع کتری و چای ساز به مدت سی دقیقه به همراه آب بجوشانید. به این ترتیب ظرف خود را درست مثل روز اول نو و بدون هر گونه رسوب خواهد دید .

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از رسوب گرفتن کتری و سماور است به این صورت است که گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری انداخته تا آهک موجود در آب را جذب کند. از این روش پس از جرم زدایی و یا برای کتری‌های نو استفاده کنید تا آهک آب به دیواره‌های آن جذب نشود.

هدف ما کمک به شماست پس این روش های ساده را دست کم نگیرید رسوبات را از دستگاه جدا کرده تا طعم واقعی چای را حس کنید .

 

ارسال نظر
پاسخ دهید