برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
مهمان عزیز خوش آمدید

روش های نگهداری درست و رفع چربی از اجاق گاز

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش توسط

اجاق گاز ها یکی از وسیله های مهم در هر آشپز خانه ای به حساب می آیند به همین علت توجه کردن به نظافت و نحوه استفاده از آنها اهمیت فراوان دارد در این جا ما قصد داریم تا با راه حل های ساده شمارا هم از شر لکه های روغن روی گاز رها کنیم و هم نکات ریزی را یاداور شویم تا هم به عمر گازتان افزوده شود و همین که همیشه یک گاز تمیز و بدون هیچ گونه چربی داشته باشید .

محل قرار گرفتن اجاق در آشپزخانه

تاحالا به محل قرار گیری گاز  خود در آشپز خانه توجه کرده اید ؟ شاید این مورد برای شما اهمیتی نداشته باشد اما توجه به آن هم برای گاز و هم برای لوازم دیگر آشپزخانه اهمیت دارد . برای آن که استفاده درستی از گاز داشته باشید، گاز را به دور از پنجره قرار دهید چون هوای باز باعث خاموش شدن شعله گاز شده و گاز را در خانه شما پخش میکند و همین طور از قرار دادن گاز کنار یخچال خود داری کنید این مورد شاید به گاز شما آسیب نرساند اما گرمای زیاد گاز باعث افزایش فعالیت موتور یخچال شده که عمر آن را کوتاه تر میکند پس گاز را در آشپز خانه در محلی قرار دهید تا هم اسفاده درست از آن داشته باشید و هم به وسایل دیگر آسیب نرسانید.

اجاق گاز وسیله ای پر کاربرد در آشپز خانه است با نگهداری درست در طولانی مدت بدون مشکل از آن استفاده کنید.

مراقب کوچک ترین تغییر در شعله های گاز و قطعات ریز مربوط به فندک آن باشید!

همیشه حین استفاده از گاز به شعله های گاز خود توجه کنید اگر شعله گاز شما به رنگ آبی بود نشان دهنده سوخت درست و بی نقص است اما در صورت تغییر رنگ شعله به رنگ های قرمز یا نارنجی حتما از یک کارشناس مجرب کمک بگیرید . میزان ارتفاع شعله هم نکته ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد اگر درجه شعله شما روی میزان کم قرار گرفته اما ارتفاع شعله بسیار زیاد است نشان دهنده بروز مشکل است که باید برسی شود پس حین استفاده از گاز حتما به موارد گفته شده توجه کنید تا در صورت بروز  مشکل به سرعت آن را بر طرف کنید.  مشکلی که اغلب خانم‌ها در آشپزخانه با آن روبرو می‌شوند، روشن نشدن اجاق گاز با استفاده از فندک سرخود است. در صورت روشن نشدن شعله‌های اجاق باید در پی فندکی دستی و یا کبریت باشید. با روش‌های صحیح نگهداری اجاق گاز، با مشکلات این‌چنینی هم روبرو نخواهید شد. در کنار شعله‌های اجاق گاز و مشعل فندک دو میله‌ی فلزی نازک قرار دارد که فندک و توموکوپل هستند. فندک برای روشن کردن مشعل و ترموکوپل برای روشن ماندن آن طراحی شده است. با وجود یک فندک سالم، هیچ نیازی به کبریت نداشته و خیلی سریع گاز را روشن می‌کنید. هر زمانی و به هر دلیلی که شعله‌ی گاز خاموش شود، ترموکوپل وارد عمل شده و جریان گاز ورودی را قطع می‌کند. با وجود این قطعه‌ی کوچک، خطر انفجار و آتش‌سوزی کاهش می‌یابد . گاهی سَررفتن مایعات و مواد غذایی روی گاز، فندک را دچار مشکل می‌کند. حتی جابه‌جا شدن میلی‌متری این قطعات موجب می‌شود تا عملکردشان دچار مشکل شود. این اتفاق گاهی ممکن است زمانی که در حال تمیز کردن اجاق‌ گاز هستید دقت کافی را نداشته باشید و دستتان با قطعات نزدیک به مشعل برخورد کند. در این صورت قطعا جابه‌جایی صورت گرفته و ممکن است انتظار شما برای روشن شدن خودکار مشعل برآورده نشود. یا حتی گاهی یک شیء با مشعل گاز برخورد می‌کند که این خود نیز بروز مشکلاتی را دربر دارد. پس در حین نظافت صفحه‌ی گاز مراقب قطعات ریز آن باشید.

برای شما هم مهم است تا همیشه گازی تمیز و بدون چربی داشته باشید؟ پس با ما همراه باشید تا بدون استفاده از مواد شیمیایی گازتان را مثل روز اول کنید.

چربی گاز را می‌توان یکی از سخت‌ترین و بدترین لکه‌های روی اجاق‌گاز دانست که شکل ظاهری گاز راه به شکل بدی تغییر می‌دهد و حتی در بلندمدت می‌تواند برای پوشش آن مشکل ایجاد کند. از طرفی، چربی‌ها به‌خودی‌خود تولید بو می‌کنند و این بوی نامطبوع برای آشپز و سایر کسانی که به آشپزخانه تردد دارند بسیار آزاردهنده است.

در تمام مواردی که گفته می شود به جنس گازتان توجه کرده و همیشه در یک بخش کوچکی از گاز آن را تست کنید تا بعد از آن به شوینده خانگی دائمی برای گاز شما تبدیل شود


1 ترکیب آب داغ و جوش شیرین

اولین مایعی که می توانید با وسایلی که در اشپزخانه دارید درست کنید ترکیب جوش شیرین و آب داغ است

آب داغ را با جوش شیرین مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و خمیر را در سطح نمدار گاز پخش کنید بعد از 10 دقیقه نصف استکان سرکه را بر روی آن اسپری کنید و بعد از 1 تا 8 ساعت با اسکاج و مایع ظرف شویی گاز را بشویید به همین راحتی میتواند ازشر روغن های سوخته روی گاز که همیشه با زحمت زیادی پاک میشوند و بعضی مواقع به علت شستوشوی با فشار باعث خط و خش دار شدن گاز شما می شود جلو گیری کنید.

2 استفاده از سرکه داغ 

روش ساده دیگر استفاده از سرکه داغ شده است به راحتی با سرکه داغ شده و صرف 1تا 2 ساعت زمان کاز خود را برق بیندازید . ابتدا چند قاشق غذا خوری سرکه را داغ کرده و آن را روی سطح گاز پخش کرده و با نایلون سطح گاز را بپوشانید بعد از 1تا 2 ساعت با یک اسکاج نرم و مایع لکه های سوخته را از گاز خود جدا کنید.

3 لیمو تازه و جوش شیرین

یکی دیگر از روش های تمیزکردن گاز، استفاده از لیموی تازه است. لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند چربی ها را در خود حل کند و در تمیز شدن سطوح کمک نماید. هنگامی که گاز شما کثیف است، مقداری لیمو را بر روی چربی ها بچکانید و اجازه دهید تا کمی باقی بماند. اگر لکه های چربی و غذا قدیمی و زیاد هستند، جوش شیرین را هم وارد عمل کنید. ابتدا کمی جوش شیرین را بر روی صفحه گاز ریخته، سپس کمی آب لیمو بر روی آن بچکانید. بعد از ۱۵ دقیقه با یک دستمال سطح را کاملا پاک کرده و در نهایت با یک دستمال نمدار گاز را تمیز کنید.


4 استفاده از آرد

آرد یکی از مواد حیرت‌انگیز و جالب است که به‌عنوان بهترین راه برای پاک کردن چربی گاز استفاده می‌شود حتی می‌توان از آن برای ظروف یا سایر سطوح آشپزخانه استفاده کرد. اگر چربی نشسته بر روی اجاق‌گاز تازه است هنوز خشک نشده است، بهترین زمان ممکن برای استفاده از آرد است. آرد می‌تواند سریعاً چربی را جذب خود کند و مانع از خشک شدن آن می‌شود. برای اطمینان از پاک کردن چربی گاز، می‌توانید کمی آب به آرد اضافه کنیم و رطوبت بسیار کمی به آن بدهید. قبل از اینکه از آرد برای پاک کردن چربی گاز استفاده کنید، از خنک بودن روغن مطمئن شوید و برای پاک کردن گاز خود را به دردسر بزرگ‌تر نیندازید. می‌توانید همین شیوه را برای سایر سطوح چرب آشپزخانه استفاده کنید، اما اگر تعلل کردید بهتر است از روش های دیگر کمک بگیرید.  .

 بد از اتمام شستشو توجه داشته باشید که تمام قطعات مخصوصا شعله پخش‌کن‌ها باید به طور کامل خشک شوند. در غیر این صورت رنگ شعله به زردی میرود که گرمی زیادی نخواهد داشت.همچنین بعد از مدتی زنگ میزند و دیگر جلوه‌ی اولیه را نخواهد داشت. پس قطعات گاز را یا به خوبی خشک کنید یا  اگر می‌توانید شعله را بر روی یک گاز با حرارت کم قرار داده تا قطعات گاز خشک شوند.

از تمام مواردی که گفته شد مثل جوش شیرین یا سرکه برای تمیز کردن چدن های گاز هم میتوانید استفاده کنید به این صورت که چدن ها را داخل لگن آب داغ کرده و داخلش از جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید تا چربی را به علت خاصیت اسیدی که دارند در خود حل کنند و شستشو آن ها راحت تر شود.

استفاده از شوینده های خانگی یا شیمیایی!

شاید خیلی از افراد بگویند که استفاده از شوینده های آماده در بازار کار را بسیار راحت تر میکند اما به این نکته ام توجه کنید که استفاده طولانی مدت از مواد شوینده به علت بوی شیمیای قوی که دارند در ابتدا سلامتی شما را مختل میکنند و بعد به علت قدرت بالا در پاک کرد سریع چربی بعد از استفاده دراز مدت به سطح گاز شما آسیب وارد کرده و روند خراب شدن آن را سریع تر میکند پس بهتر است ابتدا روش های ساده را امتحان کنید تا دیگر نیازی به تهیه مواد شیمیایی نداشته باشید.

خرید کالای اصل و با کیفیت از وایت کالا

 

نکته آخر که در تمیز کردن گاز به شما کمک میکند این است که ممکن است ذرات غذا سوراخ‌های ریز مشعل را مسدود کرده باشند. برای باز کردن آنها از سیم‌های ریز و پین‌های مو و سنجاق‌های مخصوص کاغذ استفاده کنید. مراقب باشید که از چوب برای این کار استفاده نکنید. زیرا ممکن است بشکند و در سوراخ گیر کند و حین استفاده چوب شروع به سوختن کند.

هدف ما کمک به شماست تا هم استفاده درستی از وسیله خود داشته باشید هم با رعایت چند نکته طول عمر دستگاه  خود را بالا ببرید

ارسال نظر
پاسخ دهید